~Berkongsi maklumat, info, tips dan menawarkan produk-produk aksesori dalam dunia fotografi dan digital~

Thursday 19 May 2011

TIPS: CARA MENJADIKAN FOTO LEBIH TAJAM




Gambar yang tajam/sharp pastinya memberikan kepuasan kepada anda. Terdapat pelbagai faktor yang menentukan ketajaman sesuatu foto yang diambil. Cuba lihat faktor2 dibawah ini:-


Cara memegang kamera 
Cara memegang kamera sangat mempengaruhi kestabilan kamera bacalah bagaimana cara memegang kamera yang baik di blog ini.


Shutter Speed. 

Jika anda mempercepatkan shutter speed, maka foto anda akan semakin tajam. Anda disarankan "gunakan shutter speed yang lebih cepat berbanding panjang fokal lensa anda". Ukuran kecepatannya adalah seperti dibawah ini: 

• Jika panjang lensa anda 50mm, gunakan shutter speed 1 / 60 saat atau lebih cepat 

• Jika panjang lensa anda 100mm, gunakan shutter speed 1 / 125 saat atau lebih cepat 
• Jika panjang lensa anda 200mm, gunakan shutter speed 1 / 250 saat atau lebih cepat 



Aperture 

Aperture mempengaruhi pada depth of field (daerah fokus dalam foto anda). Mengurangkan aperture (memperbesar angkanya, misal anda memilih f/22) akan menambah depth of field, ertinya kawasan tajam dalam gambar tersebut akan semakin besar meliputi objek yang dekat mahupun jauh, sehingga ketajaman foto secara keseluruhan akan berkurang. 
Maka lakukan sebaliknya, pilih aperture yang besar (angkanya kecil, misal f / 4), maka anda akan memusatkan kawasan tajam hanya berhampiran fokus. Memilih aperture yang besar membolehkan anda mendapatkan shutter speed yang lebih cepat. 


ISO 

Menambah ISO akan mempercepatkan shutter speed serta membolehkan anda memilih aperture yang lebih besar. Jika anda mengambil gambar di dalam bilik, perbesar-lah ISO, tapi jangan berlebihan (misalnya: pilih ISO 600 untuk memotret di dalam rumah).memilih ISO yang terlalu tinggi (diatas 800), boleh menyebabkan noise (bintik hitam kecil) dalam foto akan kelihatan



Fokus 

Jangan hanya percaya dengan autofokus kamera, periksa secara cermat menggunakan mata dimata titik fokus anda berada. Ketika memotret wajah dalam jarak dekat, pastikan fokusnya jatuh dikawasan mata. Ketika memotret objek, pastikan fokusnya memang ada dimana anda ingin kawasan tersebut paling tajam. 



Lensa 

Jika anda kebetulan memiliki kamera SLR, pilihlah lensa terbaik yang boleh anda beli. Lensa yang berkualiti baik boleh secara drastik meningkatkan ketajaman foto anda. Lensa KIT yang biasanya ditawarkan dijual sebagai pakej lengkap bersama kamera biasanya agak kurang memuaskan. Sebolehnya, jika anda ingin membeli kamera SLR, belilah secara berasingan antara kamera (body only) dan lensa. Lensa yang berkualiti biasanya ditandai dengan aperture yang besar (misal f/2.8). 



Sweet Spot Lensa 

Lensa memiliki sweet spot-nya masing-masing. Sweet spot adalah aperture tertentu di mana kanta akan menghasilkan gambar yang paling tajam. Sweet spot lensa biasanya berada dua stop diatas had maksimum kemampuan aperture lensa. Misalnya, untuk lensa f/2.8 maka sweet spot-nya ada di f/5.6. Maka gunakan aperture f/5.6 jika anda memotret dengan lensa itu, foto anda akan tajam setajam pisau. 



Tripod 

Tripod memang tidak praktikal dan merumitkan, tetapi jika anda "sudi" membawanya, anda akan memperolehi imej yang lebih tajam. Terutama jika anda ingin menghasilkan gambar HDR atau panorama, relakanlah membawa tripod.